Polacy za granicą wzywani do zapłaty PIT. MF radzi co robić

Napisane przez | Artykuły, Blog, Poradnik

Polacy od lat mieszkający za granicą i tam płacący podatki, dostali od polskiego fiskusa wezwanie do zapłaty w ciągu 7 dni podatku PIT za 2018 r.

To podobno skutek błędu w systemie Twój e-PIT. Rezydenci podatkowi innych państw powinni skontaktować się z właściwym urzędem skarbowym w Polsce – informuje Ministerstwo Finansów.

Jak doniósł „Fakt” chodzi przede wszystkim o polskich emerytów mieszkających za granicą. Polskie urzędy skarbowe rozesłały do nich listy polecone za potwierdzeniem odbioru z wezwaniem do zapłaty podatku dochodowego za 2018 r., choć od lat osoby te płacą podatki za granicą.

Jak ustalili dziennikarze, takich pism wysłano 170 tys. W każdym skarbówka wzywa do wpłaty podatku za 2018 r. i to w ciągu 7 dni, bo zwłoka oznacza naliczanie odsetek od zaległości podatkowych. Niektórym fiskus każe płacić nawet kilka tysięcy złotych. Rekordzista informował o żądaniu zwrotu podatku w wysokości 7062 zł.

Seniorzy, z którymi kontaktował się „Fakt”, nie kryli oburzenia.

– Mieszkam w Szwajcarii i od pięciu lat płacę podatki od „polskiej” emerytury w Szwajcarii. Otrzymałem właśnie takie samo pismo: zapłać w ciągu 7 dni, bo jeśli nie, to naliczamy odsetki. Suma podatku: 2105 zł. Zapłaciłem w trzech ratach, ponieważ mam limit bankowy jednorazowej wypłaty – poskarżył się pan Krzysztof.

Okazuje się, że to uboczny błędu w systemie Twój e-PIT. System automatycznie wypełnił za świadczeniobiorców ZUS (emerytów) zeznanie podatkowe nie uwzględniając, że niektórzy z nich mieszkają za granicą i są zwolnieni z rozliczania PIT w Polsce.

Głos zabrało Ministerstwo Finansów. Tłumaczy, że osoby, które zmieniły rezydencję dla celów podatkowych powinny poinformować o tym urząd skarbowy.

– Podatnicy, którzy mieszkają za granicą i są rezydentami innego państwa, a mimo to otrzymali informację o konieczności zapłaty podatku za 2018 r. powinni skontaktować się z właściwym urzędem skarbowym – informuje MF.

Resort radzi korzystać z kontaktu telefonicznego oraz mailowego z urzędem skarbowym. Zapewnia, że w razie potrzeby można dostarczyć urzędowi skarbowemu elektronicznie wszelkie dokumenty świadczące o rezydencji podatkowej w innym kraju niż Polska, takie jak np. certyfikat rezydencji wydawany przez państwo miejsca zamieszkania, dokumenty (zeznania podatkowe) złożone przez podatnika w państwie rezydencji, dokumenty poświadczające zameldowanie (zamieszkanie) w państwie rezydencji lub zgłoszenia aktualizacyjne adresu zamieszkania.

– W przypadku potwierdzenia przez urząd skarbowy rezydencji podatnika w innym kraju, podatnik nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, a zeznanie podatkowe PIT-37 zostanie unieważnione – twierdzi MF.

Co w przypadku, gdy podatnik jednak dokonał zapłaty podatku, a skarbówka ustali, że nie musiał, bo ma rezydencję podatkową w innym państwie? W takiej sytuacji fiskus zwróci wpłaconą kwotę.

Ministerstwo wyjaśnia, że urzędy skarbowe są zobligowane do weryfikacji obowiązków podatkowych podatników (w tym emerytów) z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych, które zostały określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w treści zawieranych z innymi krajami umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.Dlatego sprawdzają m.in. czy nie uległ zmianie status prawny podatników, potwierdzają czy podmiot był w ostatnim roku nierezydentem w rozumieniu przepisów prawa (a więc miał ograniczony obowiązek podatkowy).

– W przypadku rozliczeń za 2018 rok, gdy do 30 maja 2019 r. nie została wyjaśniona kwestia rezydencji podatkowej podmiotu, w sposób pozwalający na jednoznaczne stwierdzenie, czy podmiot jest nierezydentem, wówczas do podatnika była wysyłana informacja w zakresie zapłaty podatku – informuje MF.

jaga

Last modified: 8 lipca 2019

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *